Ranonkel

Wonen,

Blog 11

Ondernemers-stress.
(En niet zo’n beetje ook)
of Struikelen en opstaan. 17 juli 2017
RANONKEL Wonen BV
Wij zijn ons bedrijf idealistisch en absoluut naïef gestart. Ik kan er omheen draaien en zeggen dat wij alles vooraf goed uitgezocht hebben en perfect voorbereid en ingelicht gestart zijn maar dat is onzin. Wel dachten wij dat we heel erg goed voorbereid waren. We wisten wat we wilden gaan doen, welke filosofie en werkwijze we zouden hanteren en de zakelijkheden zoals financiering en de markt van vraag- en aanbod hadden we ook bestudeerd er lag zelfs al een groot stuk van ons kwaliteitshandboek klaar. En nu terugkijkend is de enige echt blijvend zinnige voorbereiding onze eerder opgedane kennis over ons zelf, elkaar en de manier waarop we samen zijn geweest.

Iedere ondernemer zal tijdens de start van zijn nieuwe bedrijf net als wij tegen ongelofelijk veel onverwachte tegenvallers aan lopen. Onze ervaring is dat het dan niet aankomt op kennis maar op zelfkennis. Naast simpelweg coping skills moet je ook weten wie jij bent en wat je sterke kanten zijn en je eigen valkuilen. Eerlijkheid naar je partner wil ook helpen. Heel vaak heb ik gevraagd “stel mij alsjeblieft gerust en dan niet voor de vorm maar op basis van echte overtuiging”. Hiermee heb ik Jeroen vast veel vaker belast dan ik zou willen. Toch vroeg ik dan niet alleen om geruststelling maar ook om nieuwe aanknopingspunten die mij zouden uitdagen om weer constructief aan de slag te gaan. Nog dagelijks loop ik tegen nieuwe zaken aan waarover ik helemaal niets weet. Meestal biedt Google uitkomst, wel na het uitgebreid controleren van de bron. Er ligt een schat aan kennis op het internet maar het kost vele uren om de kluwen van informatie rondom betrouwbaarheid te ontwarren. Toen ik nog lessen gaf op het ROC was het makkelijk je keek bij Vilans, Het Trimbos en zo nog een serie bekende en betrouwbare organisaties. Als het gaat om bedrijfsvoering wordt het ingewikkelder. Dan maar het basisprincipe gebruiken 1 bron is geen bron, 2 bronnen geeft een aanwijzing, maar 3 bronnen is beter en als het een beetje mee zit zeggen ze hetzelfde. Gelukkig kan ik wanneer ik er helemaal niet meer uitkom terugvallen op deskundige advisering.

Vreemd genoeg (voor mij maar niet voor Nina) geeft het werken aan beleidsstukken mij ook weer nieuwe inzichten in hoe wij bijvoorbeeld onze marketing kunnen verbeteren. Ik ging op zoek naar informatie over het doen van een marktanalyse en kwam informatie tegen over het gebruik van sociale media. In die periode maakte ik mij zorgen over het feit dat verwijzers natuurlijk willen weten naar wie zij verwijzen voordat zij kwetsbare zorgvragers verwijzen. Als nieuwe speler zonder achtergrond als ketenpartner op het gebied van wonen voor zorgvragers met hersenletsel zijn wij onbekend (Ondanks Jeroen zijn grote ervaring binnen neuropsychiatrie en GGZ wonen). Denken over sociale media heeft mij verder geholpen met dit probleem. Door een wekelijkse blog te schrijven kan ik inzichtelijk maken wie wij zijn, wat wij doen en hoe wij dit doen. Dit is niet hetzelfde maar ik hoop dat het u aanleiding geeft om ons beter te willen leren kennen en zo vertrouwen samen op te bouwen.


Daarom wil ik u alle uitnodigen om verder kennis met ons te maken via de blog of met een kopje koffie of thee op ons werk.

Jolanda de Vries,
Ranonkel Wonen
www.ranonkel-wonen.nl